Metoda Montessori: ce este, cum se aplica, activitati practice

Invataturile Mariei Montessori sunt astazi cunoscute in intreaga lume. Sa aflam in detaliu jocurile, activitatile, managementul mediilor si tot ce tine de metoda Montessori educationala, sau mai bine zis, filosofia ei.

Figura Mariei Montessori este cunoscuta in intreaga lume si exista multe scoli care se inspira astazi din metoda ei pedagogica. Cu toate acestea, nu toata lumea stie in detaliu ce este metoda Montessori si cum functioneaza.

Vom vorbi despre asta in acest articol, in care ne vom concentra mai intai pe figura Mariei Montessori si apoi ne vom concentra pe ce este aceasta metodologie de predare cunoscuta astazi ca pedagogia montessori, cum functioneaza, cum este aplicata si ce activitati montessori practice exista.

Cine a fost Maria Montessori

Inainte de a explica ce este metoda Montessori si cum functioneaza , sa ne concentram pe figura creatoarei acestei metodologii de predare. Cine este, deci, Maria Montessori ? Maria Montessori a fost un medic, pedagog, neuropsihiatru infantil, filozof si om de stiinta italian.

Maria Montessori
Maria Montessori

S-a nascut in 1870 la Chiaravalle, in regiunea Marche, si de mica a manifestat un mare interes pentru disciplinele stiintifice. In 1890, odata ce s-a mutat cu familia la Roma si si-a incheiat studiile liceale, s-a inscris la Facultatea de Fizica, Matematica si Stiinte ale Naturii a Universitatii La Sapienza din Roma. La scurt timp, insa, a fost admisa la Medicina si a fost printre primele femei care au absolvit aceasta disciplina, cu specializarea Neuropsihiatrie.

Dupa ce a castigat premiul Fundatiei Rolli ca cel mai bun student la medicina si a colaborat in diverse spitale, Maria Montessori isi incepe cariera in rolul de Asistent la clinica de psihiatrie a Universitatii din Roma, unde se dedica recuperarii copiilor cu probleme.

Intre timp, Maria Montessori se remarca si in lupta pentru drepturile femeii si participa la numeroase congrese dedicate tematicii emanciparii femeii. Si-a inceput cariera ca profesor universitar la Universitatea din Roma predand antropologie si ocupandu-se de organizarea educationala a gradinitelor.

In 1907, de fapt, a deschis prima Casa a Copiilor in cartierul roman San Lorenzo in care a aplicat metodologia care ii poarta numele. Din succesul experimentului roman, de-a lungul anilor s-au deschis si alte Case pentru copii si a luat nastere miscarea Montessori, din care provin si Scoala Montessori si Opera Nationala Montessori. Candidata de trei ori la Nobel, a primit Premiul in 1950, cu doi ani inainte de moartea ei la Noordwijk, Olanda.

👁Vezi si: Cele mai bune jocuri si jucarii Montessori pentru copii de toate varstele »

Ce este metoda Montessori si cum functioneaza

Dupa ce am urmarit cateva dintre principalele evenimente care au marcat viata si activitatea Mariei Montessori, creatoarea metodei de predare care ii poarta numele, sa vedem impreuna ce este metoda Montessori. Multi vor fi auzit de ea, pentru ca este o metoda foarte faimoasa si cunoscuta in intreaga lume, dar mai presus de toate, este adoptata si astazi de multe scoli.

Metoda a luat nastere in anii de serviciu pe care Montessori ii asigura in spitalele cu pacienti copii care prezentau patologii si probleme psihice. Orientarile, originile si conceptele care stau la baza metodei sunt cuprinse in cartea din 1909 „Metoda pedagogiei stiintifice aplicata la educatia infantila in casele de copii” si in eseul pe care Montessori l-a publicat in 1950 cu titlul „Descoperirea copilului”, unde a fost mentionat ca acestea nu sunt destinate exclusiv copiilor cu probleme fizice sau psihice. Metoda Montessori de fapt, consta intr-o serie de indrumari bazate pe concluziile unei observatii stiintifice a copilului si a comportamentului acestuia.

Metoda Montessori nu are ca scop doar transmiterea de notiuni teoretice de instruit, ci se bazeaza pe o idee de educatie a copilului care ii permite acestuia sa exprime tot potentialul pe care il poseda fiecare individ. Este o metoda care plaseaza copilul si autonomia lui in centrul predarii si respecta:

  • nevoile interioare ale cursantului;
  • timpuri personale si modalitati de invatare.

Mai mult, cu metoda Montessori, vorbim despre pedagogia invatarii prin experienta directa, axata pe dezvoltarea fizica si psihica a individului, pe autonomie si independenta ca baza a studiului si a vietii. De fapt, trei elemente fundamentale coopereaza in acest tip de invatare:

  • mediul: incurajeaza munca individuala si in grup, dar si experimentarea prin activitati manuale sau cu referire la viata extrascolara;
  • materialul: este un set de instrumente utile muncii intelectuale si psihomotorii, cu ajutorul carora cursantii se pot corecta sau ghici in mod independent solutiile activitatilor;
  • profesorul: are sarcina de a organiza mediul educational, de a ghida copilul si de a observa comportamentul acestuia.

Mediul si mai ales materialul de invatare mentionat mai sus se schimba de la o clasa la alta in scoala.

Activitati Montessori: cateva exemple

Iata o serie de jocuri si activitati Montessori pe care copilul le poate juca si acasa. La fel, in cadrul scolilor sunt impartite si grupate pe domenii de interes: viata practica, motrica fina, senzoriala, arta plastica, educatie cosmica, citit, scris si matematica. Este necesar sa te gandesti la proiectare si pregatire prin identificarea unui container (tava sau cutie) care sa contina tot ce ai nevoie pentru a desfasura activitatea, dupa care trebuie ales un loc in care sa depozitezi totul, astfel incat sa fie vizibil si accesibil fata de copil.

Decantarea. Decantarea este una dintre activitatile pe care copiii le iubesc cel mai mult (in special intre primul an si 3 ani). Initial, turnarea are loc cu mainile, apoi cu lingura, apoi cu picuratorul sau cu buretele. Primul material care va fi transferat va fi solid si mare, apoi din ce in ce mai mic sau chiar lichid.

Nomenclaturile. De la 18 luni, se pot propune activitati care favorizeaza dezvoltarea lingvistica. Un obiect tridimensional trebuie recunoscut si potrivit cu imaginea corespunzatoare. De la varsta de 3 ani este indicat sa combine si scrisul, ceea ce ii va permite micutului sa se familiarizeze cu semnul grafic corespunzator.

Activitati practice de viata. In aceasta categorie sunt incluse toate acele actiuni care favorizeaza dezvoltarea autonomiei in ingrijirea de sine si a mediului: spalarea mainilor, asezarea mesei, spalarea unui pahar, ingrijirea unei plante, stoarcerea citricelor, conexiuni, cernere etc.

Incepe sa scrie. O tava cu faina de porumb, o serie de etichete care infatiseaza urme abstracte sau semne grafice (litere sau cifre). Copilul va incerca sa reproduca semnul afisat pe eticheta aleasa in interiorul tavii.

Forme si culori. Ai nevoie de un covor si de niste forme geometrice sau carton solid colorat. Odata aleasa forma (sau culoarea), obiectul este asezat intr-un colt al covorului, iar copilul va trebui sa caute in mediul inconjurator zece obiecte care au aceeasi forma sau aceeasi culoare.

Mobilier Montessori

In multe scoli este usor sa gasesti mobilier Montessori potrivit pentru copii (mobilier care poate fi reprodus si in camera Montessori de acasa). Mese, scaune, chiuvete mici si toalete, biblioteca montessori, banci pentru incaltaminte si asa mai departe. Sa vedem in detaliu ce caracteristici trebuie sa aiba.

  • Masa Montessori

Acestea sunt mese mici care sunt folosite pentru a introduce copiii in viata practica si in unele abilitati importante de aplicat in fiecare zi acasa sau la scoala.

  • Scaune Montessori

Maria Montessori a proiectat mobilierul pornind de la utilizarea lor: scaunele, mesele si taburetii trebuiau sa fie usor transportabili de catre copii pentru a amenaja spatiile dupa bunul plac, precum si pentru a le ingriji.

  • Tavi Montessori

In rafturile deschise, poti introduce tavi care contin activitati expuse si disponibile copiilor pe tot parcursul zilei. Materialul expus in mediul inconjurator atrage interesul copilului, determinandu-l sa desfasoare o activitate individuala, sau in grup daca simte dorinta.

  • Pat Montessori

Prin „ paturi Montessori ” ne referim la paturi joase care permit copilului sa se simta liber sa urce si sa coboare chiar inainte de varsta de un an. Pana in prezent, designul patului inspirat din pedagogia Montessori este variat, ceea ce trebuie cautat este: material de calitate superioara, siguranta (absenta adezivilor, vopselelor, suruburilor), prezenta unei coborari usoare pe latura lunga.

👁Vezi si: Pat Montessori: 5 modele potrivite pentru camera copilului»

Metoda Montessori acasa

Metoda Montessori poate fi adoptata acasa? Dupa cum am mentionat la inceputul articolului, metoda Montessori defineste o filozofie a vietii, o privire asupra copilariei si, prin urmare, raspunsul nu poate fi decat afirmativ. Caminul poate deveni un loc de exercitiu, de dezvoltare a autonomiei si independentei daca este gandit si organizat in favoarea celor mici si a intregii familii.

Trebuie acordata atentie definirii rutinelor, gestionarii spatiilor si amenajarii materialelor: copiii acasa nu trebuie sa gaseasca mediul scolii Montessori, ci un mediu cald de acasa, obiecte de zi cu zi, carti montessori, materiale si jocuri DIY. Acasa, copiii ar trebui sa stea, sa faca patul, sa plieze rufele, sa puna masa, sa spele legume, sa-si taie unghiile, sa mature, sa spele geamurile, sa citeasca, sa deseneze, sa calce.

Metoda Montessori: functioneaza cu nou-nascutul?

Secretul copilariei este textul Mariei Montessori in care putem regasi ideea ei despre inceputul vietii: nevoia de a pazi, respecta, proteja o faptura care are tot potentialul de a se autoeduca daca este cufundata intr-un mediu primitor, potrivit, stimulator. La inceputul vietii, copiii pun bazele tuturor dezvoltarii viitoare in ceea ce priveste relatia, autonomia, stima de sine, increderea, competenta. Maria Montessori numeste nou-nascutul „embrion spiritual” pentru a ne face sa intelegem cat de mult are nevoie mintea lui, de la prima respiratie, la fel ca si embrionul din pantecele mamei, de conditii favorabile si facilitatoare pentru a se dezvolta cat mai bine. Montessori ne invata ca copilul, mai bine decat oricine altcineva, ne poate arata calea de urmat pentru a fi langa el in cel mai bun mod.

Metoda Montessori la cresa

Copilul de 0-3 ani este un copil explorator care are nevoie de un mediu care sa fie descoperit cu ajutorul celor cinci simturi. Materialele propuse trebuie sa fie frumoase, bine finisate, fascinante, realizate din material natural si cu o „personalitate puternica”, precum lemnul, ceramica, sticla, metalul. Experientele pe care copiii le vor trai in aceasta perioada a vietii vor pune bazele cresterii lor, vocabularul lor senzorial poate deveni larg si bogat cu cat experientele senzoriale traite sunt mai mari si mai bune. Adultul trebuie sa se perceapa ca un regizor si curator al mediului mai degraba decat un animator, sa fie amabil, iubitor si discret.

„Casa copiilor”: gradinita Montessori

Copilul cu varste cuprinse intre 3 si 6 ani locuieste in gradinita, pe care Maria Montessori a numit-o „caminul copiilor”, un loc privilegiat in care sa dea ordine informatiilor culese din mediu in anii precedenti. Acest interval de timp il vede pe copil sa clasifice cunostintele si sa perfectioneze abilitatile dobandite in primii trei ani: abilitati manuale, coordonare motrica, limbaj, relatie.

Metoda Montessori in scoala primara

De la varsta de 6 ani, copilul intra in a doua perioada de dezvoltare: planul abstractiei. Mai mult, cei 6 ani marcheaza si intrarea in perioada de cooperare, schimb, relatie intre egali. Metoda Montessori din scoala primara prevede ca libertatea, autonomia si responsabilitatea sunt garantate copiilor in fiecare etapa a zilei. Copilul va fi educat plecand de la intrebarile sale si de la stimulii veniti de la insotitorii sai, din lumea exterioara, din experiente si de la adult, care in aceasta perioada de dezvoltare devine mai mult ca niciodata model si ghid.

- Advertisement -

RECENTE